Lima umum tanding MT

Lima umum tanding MT

KUALA LUMPUR 7 Okt. – Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin menawarkan diri untuk bertanding jawatan ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO pada pemilihan parti Mac tahun depan.

Menurutnya, beliau berbuat demikian setelah menilai kemampuan dan ‘mengukur baju di badan sendiri.’

‘‘Saya perlu ‘mengukur baju di badan sendiri’ sebelum menawarkan diri untuk bertanding mana-mana jawatan dalam UMNO.

‘‘Saya tahu setakat mana kemampuan diri saya, sebab itu saya menawarkan diri untuk bertanding jawatan ahli MT,’’ katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berharap rakan-rakan seperjuangan di peringkat bahagian dapat mencalonkan dirinya dan sekali gus membolehkan beliau bertanding sebagai ahli MT.

Beliau yakin dapat memberikan sumbangan bagi membantu parti khususnya dalam keadaan UMNO menghadapi pelbagai cabaran.

Katanya lagi, perkembangan terkini politik negara menjadikan pemilihan UMNO kali ini agak terbuka dengan memberi ruang kepada ramai calon untuk bertanding.

‘‘Kita sebagai pendokong dasar negara, tidak boleh melarang ahli untuk bersikap lebih terbuka dan mengambil bahagian dalam pemilihan parti. Saya yakin ahli-ahli bijak menilai mana yang elok dan tidak elok,’’ tegasnya.

Di MELAKA, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Idris Haron turut menawarkan diri untuk ber tanding kerusi MT UMNO.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Tangga Batu dan ketua bahagian tersebut mempertaruhkan pengalamannya selama 16 tahun dalam politik dan kepimpinan belia sebagai kelayakan untuk bertanding jawa tan tersebut.

‘‘Saya dengan rasa penuh komited dan bertanggungjawab ingin menawarkan diri bertanding jawatan dalam MT pada pemilihan akan datang,” katanya di sini hari ini.

Sementara itu di PULAU PINANG, Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, beliau sedia bertanding jawatan MT sekiranya mendapat pencalonan.

Menyerahkan

Beliau yang juga Ahli Parlimen Temerloh bagaimanapun menyerahkan sepenuhnya kepada ahli parti untuk membuat pencalonan.

Sehingga hari ini, Saifuddin berkata, beliau telah didatangi rakan-rakan daripada beberapa bahagian sama ada di Pahang atau negeri lain yang bertanya dan inginkan beliau bertanding jawatan itu.

‘‘Saya kata perkara ini (tanding MT) amat besar, ini juga pertama kali saya jadi anggota Parlimen dan dilantik menjadi timbalan menteri.

‘‘Tetapi sekiranya mereka rasa saya layak dan mencalonkan saya, saya akan pertimbangkan untuk bertanding jawatan itu,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Di LUMUT, Ketua UMNO Bahagian itu, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir juga bersedia dicalonkan untuk merebut kerusi MT pada pemilihan parti tahun depan.

Menurutnya, beliau terpanggil untuk bersama-sama dalam proses pemulihan dan pengukuhan semula UMNO yang dilihat mengalami sedikit ‘gangguan’ selepas pilihan raya umum lalu.

‘‘Saya telah mengadakan perbincangan dengan rakan-rakan sebelum mengambil keputusan ini. Saya juga merasakan ini masa paling sesuai untuk mengembalikan kekuatan sebenar parti,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Jelasnya, pengalaman dan sumbangan di belakang tabir dalam menggerakkan parti selama ini menjadi bekalan penting untuk menghadapi pertandingan kelak.

Tambahnya, keputusan itu juga diambil selepas memikirkan UMNO kini perlu melakukan sedikit perubahan berikutan pertambahan penglibatan dan minat generasi muda di dalam politik negara.

‘‘UMNO perlu sentiasa relevan pada mana-mana zaman sekali pun. Pemimpin MT juga perlu sentiasa relevan dengan semua ahli UMNO,” katanya.

Di KOTA KINABALU pula, Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Masidi Manjun turut berminat merebut salah satu jawatan MT.

Beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Ranau bagaimanapun berkata, ia bergantung kepada pencalonan daripada bahagian-bahagian lain.

‘‘Saya ada menerima banyak panggilan daripada rakan-rakan di Semenanjung yang bertanya sama ada berminat atau tidak bertanding jawatan MT.

‘‘Saya akan menimbangkannya bergantung kepada jumlah pencalonan yang akan diperoleh,” katanya ketika ditemui selepas melancarkan Kejohanan Ragbi Borneo kali kelapan di sini hari ini.

Masidi yang juga Penolong Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Sabah berkata, tawaran itu bukan bermakna beliau mengejar jawatan tetapi lebih kepada untuk membantu memperkuatkan lagi parti.

Leave a Reply

